Uneh

TEKNIK MELUKIS UNEH RAJA PENSIL WARNA

Alhamdulillah, ahad lepas , sehari selepas hari keputeraan baginda sultan shah alam, terus berangkaat bawak anak ke aktiviti seni anjuran Studio Kita. Program ni adalah program amal, setiap aktiviti di sini kita bagi kupon, dan hasil kutipan ni diberikan kepada badan badan kebajikan. Tak terlepas jugak adalah geng geng aswara dan uitm. Macam macam arreessa buat, buat button, buat bag, kuih, batik, tapi yang paling berinformatif bila belajar melukis dengan Uneh Raja Pencil Warna atau nama keibubapaan nya ialah Hasren Bin Hj Ismail.


uneh raja pensel warna

TIPS DARI UNEH

Saya tak berapa ingat lah sangat beberapa syarat tuh. Tapi banyak jugak benda yang saya belajar, hahha bukan arreessa yang belajar , tapi kami mak bapak pun baru tahu, hoo ada teknik ni sebenarnya. Hahahha. Antara yang saya dapat tangkap masa sesi 30 minit nih.

  1. Teknik asah pensil warna nih bukan main asah je. Rupanya pengasah pensil dah diciptakan untuk asah sekali je dah tajam. Tapi maklumlah, dah jadi ketagi nak asah pensel, hahhaa.
  2. Kalau nak melukis dengan cantik, mesti ada lapik,jangan buat atas permukaan meja, nanti kurang cantik.
  3. Teknik Uneh ni memang tak gunakan pensel biasa. Tapi dia pesan, kat sekolah mungkin cikgu ajar berbeza. Jadi ikut cakap cikgu.
  4. Kalau melukis, mesti susun warna pensel. Mula terang hingga ke sederhana dan gelap.
  5. Kalau nak melukis, mesti guna warna terang. Lepastuh ada guna warna gelap, dan ditambah pula dengan warna sederhana.
  6. Bila melukis pokok kelapa ini, ada macam macam saiz, Uneh kata tak apa, pokok kelapa nih ada macam macam jenis, ada yang muda, tua, ada yang dah ribut pun ada, mungkin budak tuh lukis selepas ribut banjir.
  7. Uneh berikan cadangan warna untuk setiap bahagian pada pokok. Kalau tiba tiba warna jadi gelap je semua, takpa, mungkin kita lukis pokok masa waktu maghrib, sebab tuh gelap.
  8. Kalau rasa menarik kelas UNEH nih, boleh sertai kelab Uneh Raja Pensil ini.

AKTIVITI SENI

Memang seronok kalau dapat join aktiviti seni macam nih. Bila ditemu bual, benar sungguh kata Uneh tuh, mak bapak memang nak cari aktiviti seni macam nih, tapi tak tahu tempat. Jadi kalau selalu dianjurkan, memang kita boleh hantar anak kita ke aktiviti seni macam nih. Nak suruh dia lukis sendiri kat rumah boleh je, tapi biasalah, tak dengar cakap. Lagi kalau pergi aktiviti macam nih, kita dapat belajar sesuatu, teknik asas , dan macam -macam lagi.

Comments

Popular Posts