Rhoma Irama - Nasyid Dangdut ?

Bila kau kata lagu Dangdut, tentu sekali ramai terbayangkan gelek ala-ala mas  idayu, amalina, haida, sheeda, dan macam-macam nama ratu dangdut malaysia. Itu belum lagi gelek maut seksi punggung besar artis Indonesia, Inul Darasista, dan macam-macam artis dangdut lain. Memang lagu penuh gile takda makne, muzik disco moden, gelek maut baik  punya. Belum lagi cerita kelab dangdut. Tapi  , kalau korang biasa dengar lagu Salleh Yaacob gali gali lobang, korang kena ambil tahu pasal Rhoma Irama.


dangdut dakwah nasyid

Rhoma Irama - Suara Lunak Dan Solo Gitar Dangdut

Irama dangdut dah lama dah, sejak zaman 70 an, lagu ni biasanya  saduran dari irama bollywood, ada pengaruh India jugak. Tapi banyak lagu Rhoma Irama, banyak yang bagus bagus. Dari segi muzik komposisi pun, ianya  sangat bagus, belum lagi liriknya yang betul-betul banyak nasihat. Aku nak senaraikan pun tak cukup blog nih. Tapi satu lagi yang bagus pasal hutang, sebab hari ini budak-budak tsunamishaklee sibuk cerita pasal perancangan kewangan.

Gali Lobang Tutup Lobang

Bila korang dengar lagu ni, versi Salleh Yaacob ke, versi Rhoma Irama, apa yang penting isi lagu ini, cara paling bagus ialah bebas hutang, jangan start buat hutang, macam aku ni macam-macam hutang ada sekarang, pening kepala, gali sana gali sini, pening kepala weih. Jadi, korang hayatilah lagu ni baik baik, jadikan pedoman hidup. Nak layan dangdut ? Layanlah lagu Rhoma Irama !!

Gali-gali-gali-gali-gali lobang
Gali-gali-gali-gali-gali lobang

Lobang digali menggali lobang
Untuk menutup lobang
Tertutup sudah lobang yang lama
Lobang baru terbuka

Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang
Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang

Gali-gali-gali-gali-gali lobang
Gali-gali-gali-gali-gali lobang
Gali-gali-gali-gali-gali

Walau makan sederhana
(Makan nasi sambal lalap)
Walau baju sederhana
(Asal menutup aurat)
Walau makan sederhana
Walau baju sederhana
Walau serba sederhana
Asal sehat jiwa raga
Dan juga hutang tak punya
Itulah orang yang kaya (hi-hu)

Walau gajinya pas-pasan
(Enggak lebih engga kurang)
Walau hidupnya pas-pasan
(Asal cukup kebutuhan)
Walaupun gajinya pas-pasan
Walau hidupnya pas-pasan
Walaupun serba pas-pasan
Hidup ‘kan merasa terang
Asal tak dikejar hutang
Enak tidur enak makan (hi-hu)

Gali lobang tutup lobang
Menggali buat menutup
Gali lobang tutup lobang
Sana rata sini lobang
Gali lobang tutup lobang
Tetap saja ada lobang
Gali lobang tutup lobang
Lobangnya tak pernah hilang

Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang
Gali lobang tutup lobang
Sana lunas sini hutang
Gali lobang tutup lobang
Tetap saja ada hutang
Gali lobang tutup lobang
Hutangnya tak pernah hilang

Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang


Comments

Popular Posts