Legasi Business Roger Barnett

Hari ini dalam newsfeed aku semuanya share pasal kembalinya pengasas MyDin kepada Ilahi. Mydin telah mewujudkan satu rangkaian business yang besar dalam malaysia ini dan tentu sekali meninggalkan legasi yang diwarisi.

Intro tadi semuanya nak cerita tentang legasi yang boleh diwarisi. Semua orang kalau boleh, nak buat satu business, satu pelaburan, di mana ianya dapat diwariskan oleh anak-anak, supaya anak-anak hidup senang selepas ketiadaan mereka.


business shaklee

Aspek ini juga pernah disentuh oleh Tun Mahathir jugak, dalam satu ungkapan yang popular jugak dulu, dia memberi contoh terbaik orang yang bersusah payah buat satu business, nanti anak dia takyah susah susah nak cari kerja, sebab peluang business tuh dah ada depan mata dia. Berbanding pulak dengan seorang yang tidak mempunya legasi warisan business, anak-anak mereka keluar universiti kena ulang proses yang sama, kena cari kerja balik macam dulu. Tapi zaman sekarang ini tentu sekali anak-anak muda dah berani buat business.

Legasi Roger Barnett seorang Business man di US sana, mempunyai banyak business, salah satunya ialah Shaklee corporation . Semuanya bermula bila anak dia Spencer Barnett mengidap asma yang sangat teruk, walaupun mereka takda background family yang mengidap asma. Mereka mencari penawar kepada penyakit spencer, dan tibalah satu masa mereka memjumpai produk Shaklee, pencuci semula jadi basic-H. Mereka tukar semua pencuci mereka kepada yang lebih semulajadi, dan didapati, Spencer makin pulih dari asma. Ianya hanya bermula dengan pencuci Basic-H.

Sejak dari itu, Roger Barnett mengeluarkan duit sampai berjuta juta USD hanya untuk mengkaji tentang business Shaklee, dan sampai ke satu tahap, Roger Barnett mengambil alih Shaklee pada tahun 2004. Shaklee Corporation terus berkembang, dengan beberapa produk inovatif , bermula dengan Nutriferon, Cinch Inch Loss dan jugak VIVIX pada 2008.

Kedatangan rombongan cik kiah dari Malaysia ke Pleasanton, California pada tahun 2014, melawat sendiri home office shaklee seluruh dunia membuka mata semmua orang. Di sambut dengan karpet merah, di sambut para saintis shaklee. Kami dibawa melawat seluruh ofis shaklee. Hebatnya ofis shaklee ini, terlampau mesra alam, kenalah baca post hebat Lin Chalo tentang ofis shaklee ini.

Sampai di satu tempat, di ofis Roger Barnett, di pintu biliknya tertulis nama insan yang sangat istimewa. Bukan nama dia, tapi nama anak dia, Spencer Barnett. Roger dah nampak, shaklee ini akan menjadi milik Spencer satu hari nanti. Semua yang dia lakukan, akan menjadi warisan anak cucu mereka suatu hari nanti. Mana taknya, setiap kali event shaklee, Spencer ada bersamanya. Ingat lagi masa dia datang melawat delegasi Malaysia kat hotel dulu, dia bawa spencer sekali, biar Spencer tahu bagaimana nak handle organisasi Shaklee yang sangat besar.

Cerita ofis shaklee ini, ada macam-macam, ciri-ciri ofis ini semuanya mesra alam, dibuat dari barang kitar semula. Penggunaan air cond yang zero carbon emmision (bukan air cond sebenarnya tapi teknologi kipas besar yang canggih) , dan penjimatan elektrik yang canggih, masuk toilet baru lampu terbuka. Ofis ini sangat-sangat besar, memang ada tempat bersukan dan sebagainya. Tapi ofis Roger Barnett ni jugak yang menarik. Selain itu, ada jugak satu tempat di mana, meja dan alatan lama Dr. Forrest C Shaklee diletakkan di situ. Semua orang ambil peluang bergambar di situ. Memang kenangan terindah jugaklah datang sini. Nanti ada peluang, kena datang lagi sini !!!

Comments

Popular Posts