Boikot Ayam : Kenapa Makan Ayam Tidak Sihat ?

Ok, sekali lagi, aku telah membuat artikel, yang aku translate terus dari entry mat saleh. Korang pun tahu, semua orang sibuk pasal makan ayam, harga ayam, ayam import dan sebagainya. Jadi, kata menteri tu, kita kena boikot ayam masa mahal ini. Jadi, untuk membantu menteri tu, aku cuba cari artikel pasal ayam ini. hoo, baru aku tahu, ini antara 8 sebab korang tak bagus makan ayam. So korang boleh baca sini, artikel asal dalam bahasa Inggeris di sini. Ok cuba fahamkan, aku pun tak bape comel bab bahasa quenn elizabeth ni. Ok jom kita tengok hasil kerja google translate lagi.


ayam, boikot, tidak,sihat, makan, shaklee, sains
walaupun comel, menteri kata boikot, kita boikot 


  1. Satu hidangan ayam kolestrol nye sebanyak kolesterol daging merah. Telur mengandungi tiga kali ganda kolestrol. Kolesterol dikaitkan dengan arteri tersumbat dan penyakit jantung.
  2. Ayam Panggang-alternatif yang popular untuk goreng-biasanya mengandungi PhIP (2-amino-1-methyl-6-phenylimidazo [4,5-b] pyridine), yang boleh menyumbang kepada pembentukan beberapa jenis kanser termasuk kanser payudara dan prostat.
  3. Satu amalan industri biasa ialah ayam diberikan arsenik untuk membuat mereka berkembang lebih cepat. Ia adalah sangat toksik kepada manusia dan boleh menyebabkan kanser, demensia, masalah saraf, dan penyakit lain.
  4. HCAs (amina heterocyclic) didapati di dalam daging yang dimasak pada suhu tinggi, termasuk ayam, dan telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser.
  5. A Consumer Reports mendapati bahawa 83 peratus daripada ayam dan daging segar yang dibeli di seluruh AS mempunyai tahap Campylobacter salmonella yang tinggi. Campylobacter merupakan punca utama keracunan makanan di Amerika Syarikat. Kat Malaysia, tak pastilak aku.
  6. Tahap E. coli yang dikesan dalam 65 peratus ayam daging, menurut satu kajian USDA. Ini berasal dari pencemaran tahi semasa memproses, membuatkan ayam organik, juga berisiko termasuklah juga ayam biasa yang macam ayam bandar. Menurut Laporan Pengguna, lebih daripada 1 juta rakyat Amerika jatuh sakit setiap tahun akibat daripada ayam yang kurang masak.
  7. Selesema burung mungkin tidak mendapat perhatian media arus perdana, tetapi ia masih satu penyakit yang sangat serius yang disebarkan melalui ayam. Sifat bermutasi penyakit ini bermakna lebih banyak kes-kes pneumonia, kegagalan organ dan kematian mungkin berlaku akibat daripada kehidupan ayam yang hidup kesesakan dan tidak bersih. Keadaan ini menyebabkan penyakit mudah merebak.
  8. Dengan lebih daripada 9 bilion ayam yang disuntik bagi makanan di Amerika Syarikat setiap tahun menyebabkan kesan alam sekitar yang amat teruk. Haiwan yang bertoksik tinggi ini, boleh meresap ke dalam tanah, mencemarkan air, boleh menyebabkan kesukaran bernafas. Ini juga membuatkan bahaya kepada pemakan ayam dan seluruh planet bumi ini kerana toksik dari sisa buangan ayam ini.


So macam mana, sihat tak makan ayam ni ? Hooo, korang fikir-fikirkan dan rajin-rajin buat research, ok ? Ada yang bagus dan ada yang kata tidak, takpa, nanti harga dah murah sikit, baru aku akan buat kenapa korang kena makan ayam pulak. oklah selamat amlam semua !!!


Comments

Popular Posts