Fakta Menarik Tentang Kolagen

Salam sejahtera, bulan baik ni, tentu ramai nak tahu pasal kolagen, macam -macam cerita kita dengar pasal benda baik ni. Tak  kurang juga beberapa fakta yang telah dibongkar, dan didebatkan, antaranya ialah kolagen rumpai laut, yang menjadi isu kerana tidak mengandungi kolagen. Apapun, ramai dah menikmati kelazatan dan kenikmatan shaklee collagen powder semasa promosi Shaklee pada bulan 12 tahun lepas. Hooo, memang menarik, harganya memang agak tinggi, tapi tak rugi anda mencubanya. Oklah, hari rabu yang best ni, mari kita borak-borak kosong tentang kolagen.


faktar kolagen




Apa itu Kolagen ?

Secara asasnya, kolagen ialah protein utama bagi tisu-tisu dalam badan manusia. Boleh dikatakan dalam badan kita, secara teorinya, mengandungi 30% keseluruhan protein dalam badan manusia. Ianya memang penting untuk struktur badan yang kuat dan yang sihat. Kiranya secara saintifiknya, aku tak berapa faham nak terangkan, tapi apa yang aku tahu, kolagen ini  memang ada dalam badan kita. Bayi  yang baru lahir, mempunyai kandungan kolagen yang paling banyak, dan kandungannya akan menurun sejak kita makin dewasa. Sebab itulah kita selalu dengar ramai artis-artis, dan celebreti , tak juga orang biasa yang suntik vitamin C, dan sebagainya, untuk meningkat kandungan kolagen supaya kulit lebih cantik dan anjal. Kolagen ni terdapat dalam banyak organ-organ badan manusia seperti di mata, salurdarah, sendi, tulang, tulang sum sum dan sebagainya.

Fungsi dan Faedah Kolagen 

Kalau kita nak ceritakan fungsi kolagen ni, biasanya ada beberapa perumpamaan kolagen dengan kehidupan kita. Oklah kat sini kita tengok kolagen ni ada 3  fungsi utama,:

  1. Kolagen seperti GLUEKolagen ni macam Glue, dialah menguatkan semua yang membuatkan semua  organ organ kita melekat dengan baik dalam badan.
  2. Kolagen seperti RUBBER BAND - Anda tentu biasa mendengar kulit yang anjal, badan yang empuk, gebu, dan sebagainya. Memang best , lagi lagi kegilaan wanita, yang nak kan kulit yang anjal, dan lembut, lembab. Macam bayi, yang kulitnya cantik. Sebab itu kolagen ini dikatakan seperti Rubber band.
  3. Kolagen seperti STEEL OF BUILDING - Bayangkan bangunan yang runtuh, kekuatan strukturnya yang lemah, menyebabkan bangunan itu tidak kukuh dan runtuh macam stadium terengganu tu. Hahha, itulah juganya fungsi penting  kolagen yang membuatkan tulang kita kuat, sendi kita elok, menyebabkan badan kita kuat dan sihat.

Jadi tiga fungsi penting di atas adalah perumpamaan kolagen yang patut anda faham dan ketahui. Biasanya manusia ini, bila makin tua, bermakna kolagen makin kurang dalam badan. Sebab itulah ramai syarikat-syarikat diluar sana, mengambil peluang untuk menjual kolagen , termasuk saya sendiri, heheh. Jadi banyak lagi faedah-faedah kolagen, antaranya ialah meningkatkan metabolisme, membuat kulit lebih anjal, memantapkan payu dara, menampung air dalam tubuh, dan macam-macam lagilah. Kiranya tekan je kat internet, ramai je jual collagen shaklee, marine, rumpai laut dan sebagainya.

Betulkah Rumpai Laut Mengandungi Kolagen ?

Baru-baru ini, kita dikejutkan juga dengan beberapa penelitian yang keluarkan oleh akhbar tempatan tentang kolagen rumpai laut yang katanya tidak mengandungi kolagen. Saya tidak pasti adakah benda ini betul atau tidak. Tapi, walaupun begitu, rumpai laut dikatakan juga mempunyai khasiat yang bagus dan membuatkan badan kita sihat dan bertenaga. Memang menjadi satu fenomena menjual rumpai laut yang bermutu, termasuklah Feeya  Iskandar, dj sinar fm yang turut menjual produk ini. 

Red Snapper Scale, Susuk Ikan Merah 

Boleh dikatakan, kolagen banyak terdapat dalam haiwan, di darat  dan mahupun di lautan. Biasanya kolagen tidak diambil dari haiwan didarat seperti lembu. Tapi, kini kolagen di ambil dari hidupan laut seperti susuk ikan. Ini kerana dulunya ada penyakit lembu gila, dan juga menjadi masalah kepada status penyembelihan dan halal umat islam dan standard kosher. Oleh itu, ramai telah bertumpu kepada hidupan laut. Collagen shaklee  di ambil dari Red Snapper Scales. Korang tahu tak pasal binatang ni? Kiranya red snapper ditemui dalam laut hingga 3000m dalam. Kat situ tekanan sangat kuat, sebab itu ikan merah ini di pilih, sebab kulitnya yang anjal dan dapat melawan tekanan yang tinggi. 

Keistimewaan Shaklee Collagen Powder

Selain sumbernya yang di ambil dari Red Snapper Scales (RSS), ianya dibuat supaya jisim molekul kolagen itu hanyalah pada jisim optimum 1000 dalton. Ianya amat penting supaya kolagen ini dapat meresap kedalam kulit manusia, jika anda berminat untuk membuat masker dengan Collagen Shaklee. Selain itu juga, produk shaklee ini ditambahkan lagi dengan bahan-bahan lain, yang membekalkan vitamin C dan B , untuk menguatkan metabolisme, menganjalkan kulit, dan membina kekuatan badan. Jangan lupa, setiap produk shaklee telah melalui ujian klinikal dan mempunyai rujukan di jurnal jurnal antarabangsa.

Kesimpulan: Kolagen Memang Bagus

Secara kesimpulannya, kolagen amat bagus diambil,dan kita perlu  faham fungsi kolagen ini untuk kita rasa awet muda dan bertenaga di hari tua. Mati tetaplah mati, tapi kesihatan perlu jaga, nak tak muka mak kita cantik walaupun dah tua ? Seronok juga tengok ayah kita yang masih kuat, dapat mengangkat anak kita walaupun dah tua ? Satu cara yang sesuai ialah dengan mengambil KOLAGEN !!!! 

Comments

Popular Posts